בעזרת השם

אמזון בשוק הישראלי

אמזון בישראל

אמזון בישראל, זה טוב או לא? אמזון טובה לסוחרים?

באוגוסט 2019 בשעה שלוש לפנות בוקר, קיבלו מוכרים ישראלים הפועלים בזירת המכירות של אמזון, הודעה מ… אמזון. הם קיבלו שאלון הכולל שאלות אודות הפעילות העסקית שלהם בישראל. השאלות כללו נקודות שאינן מותירות ספק, אמזון בודקת את ההתכנות לפעילות העסקית שלהם בישראל.

הנה שאלות לדוגמא: האם הסוחר מעוניין למכור ללקוחות ישראלים בישראל? היכן הסחורה ממוקמת, בישראל? הם גם נשאלו שאלות פיננסיות כמו לדוגמא: אודות מיסי מע”מ.

כחודשיים לאחר מכן אמזון חשפה את המשרדים שלה במגדל שרונה. שטחם הכולל של משרדי אמזון בישראל הוא כ25000 מ”ר, והוא כולל כ300 מקומות חניה. נכון שעל פי הפרסומים בתקשורת ייעוד המשרדים אינו קשור באופן ישיר למכירות אמזון סטנדרטיות, אלא לשירותי ענן לעסקים. אולם מה שבטוח שאמזון בוחנת ביעילות ובמהירות את אפשרויות הכניסה לשוק הישראלי.

מה זה אומר לנו הסוחרים?

השוק הסיטונאי בישראל לחוץ מאוד מכניסה של אמזון לשוק הישראלי. מצב שבו כל אדם יכול להריץ מכירות על מוצר דומה לשלך בלי להשכיב כמויות אדירות של סחורה, הוא מצב שלא תמיד קל להתמודד עמו.

יש גם חוסר הוגנות כאשר הנך מייבא לארץ מוצרים החייבים בתקן, הרי שמחיר התקן מגולם במחיר המוצר הסופי. אולם כאשר אדם קונה יחידות בודדות החוק אינו מחייבו בתקן, והוא תמיד יוכל למכור את המוצר זול יותר.

התשובה הרשמה לנקודה הזו – טיפשית ביותר. התשובה הלקונית שהסוחרים מקבלים היא, כי כאשר אדם ירצה למכור כמויות הוא כמובן יחויב בתקן. אולם כולנו יודעים שיש הסכמי משלוחים בין עלי באבא לדואר ישראל. הסכמים אלו הם כאלו שמביאים אותנו למצב שלקוח יכול להזמין כל יום יחידה אחת, ועדיין הוא לא יצטרך תקן.

מה עם מע”מ? שאלת השאלות.

מדוע שאדם פרטי יוכל לקנות ולמכור ללא מע”מ, ודווקא הסוחרים יצטרכו לשלם מע”מ ברגע שהם מכניסים את הסחורה לארץ. אחרי שנראה לנו שהמצב נואש, בואו נתרכז בנקודות היותר אופטימיות והחשובות באמת.

מעניין לברר כמה אנשים הפסידו כסף מהמסחר באמזון. ניסיתי למצוא איזה נתון שמכמת את הערכות למספרים, לא מצאתי. אולם שיטוט קל ברחבי הרשת בעיקר באנגלית, יגלה בפניכם עולם אכזרי בו אנשים הפסידו תוך שעות סכומים גדולים בשל טעות קטנה בהתנהלות.

הגן עדן המובטח למוכרים באמזון, הוא לא כל כך גן עדן. הוא קרוב יותר לגהינום. אי עמידה בתנאים הנוקשים של החברה, תנאי האחסון במחסני אמזון FDA, ועוד כהנה וכהנה, ימוטטו כאלו שאינם סוחרים באמת.

כל סוחר באמזון המחזיק במוצר דומה למוצר זהה הקיים כבר באמזון, יכול בקלות ללחוץ על לחצן ייעודי לכך. כל העבודה שהשקעתם בתמונות בסרטוני הסבר הופכת לשרת גם אותו. הוא רק יוריד גרוש וחצי מהמחיר של המוכר המשקיע, והוא כבר יופיע ראשון.

שיטת הניקוד היא כל כך אכזרית, שמתחרה יכול לרכוש את המוצר שלכם, לרשום בעקבות כך תגובה שלילית, ולך תספר לאמזון שזה המתחרה שלכם.

נניח לבירוקרטיה המורכבת של אמזון, נניח גם לתחרות הנוראית המציבה מעל הכל את המחיר, ונניח גם לכל חוסר ההוגנות הרגולטורית.

הבא נתעסק עם המנטליות של הלקוח.

בתהליך ארוך טווח של דיגיטציה וטכנולוגיה, הפכו חלק גדול מהמערביים ובעיקר אמריקאים, לרובוטים. אנחנו בישראל ממש לא כאלה. ניסיתי את אמזון, ומאוד חסר שם מגע יד אנושית. אתה קונה ונהנה לדעת שהמוכר קרוץ מחומר אנושי כמוך, כזה שנותנים לו צביטה והוא צועק. כזה שמחייכים אליו, והוא מחייך חזרה. אנחנו כאן בישראל, ממש לא מסתפקים באייקון מטופש של חיוך גרפיקאי.

בואו נהיה כנים. האם היינו קונים ברשת בהיקף האמריקאי, בלי לדעת באמת שיש לנו טלפון להתקשר ולברר עוד משהו על המוצר.

אסיים עם שיחה שהייתה לי היום כאן במשרדים של גולבי, ובעקבותיה אני כותב את הפוסט הזה.

  • שלום לכם, זה גולבי?
  • כן. במה אפשר לעזור?
  • אני רואה באתר שלכם רגליות גומי, האם זה מתאים למקל סבא?
  • זה יכול להתאים, אבל עדיף לך לקנות רגלית למקל הליכה, זה בדיוק למטרה הזו.
  • אבל איך אני יודע איזה גודל אני צריך?
  • זה כתוב באתר, אבל בשמחה אעזור לך.
  • אני לא בדיוק מסתדר עם הסברים באתרים.
  • בדיוק בשביל זה אני כאן. הסבר…..
  • תודה רבה. הבן שלי המליץ לי עליכם, ואמר לי שאתם לא רק מוכרים, אתם גם עוזרים. כל הכבוד.
  • אני עכשיו קונה, תדאגו לשלוח לי את זה מהר בבקשה, כי המקל שלי מחליק על הרצפה.
  • בשמחה מתוק. אנחנו כאן בשבילך.

תקראו שוב ושוב את השיחה הזו, ותבינו למה אין תחליף למגע האנושי הישראלי. כן אנחנו הישראלים אנושיים יותר.

בואו לבקר את הקטלוג שלנו, וליהנות ממגוון עצום של פתרונות טכניים, עם מגע אנושי. לחצ/י על הקישור הבא: קטלוג גולבי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן